logo

لوحة التميز الأسبوعي
العضو المتميز المشرف المتميز المراقب المتميز المدير المتميز الموضوع المتميز القسم المتميز
العضو المتميز المشرف المتميز المراقب المتميز المدير المتميز الموضوع المتميز القسم المتميز
Hatem Eissa hassona229-- لا تميز خلال هذه الفترة لا تميز خلال هذه الفترة لا تميز خلال هذه الفترة اكسيل مشاريع جاهزه



أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم في أكاديمية الصقر للتدريب، لكي تتمكن من المشاركة ومشاهدة جميع أقسام المنتدى وكافة الميزات ، يجب عليك إنشاء حساب جديد بالتسجيل بالضغط هنا أو تسجيل الدخول اضغط هنا إذا كنت عضواً .





16-02-2018 02:44 مساءً
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 03-10-2017
رقم العضوية : 852
المشاركات : 1580
الدولة : مصر
الجنس :
تاريخ الميلاد : 1-9-1995
الدعوات : 5
قوة السمعة : 10861
الاعجاب : 6
موقعي : زيارة موقعي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معكم الأستاذ الكبير ياسر خليل
فى رابع حلقاته من دروس الـ VBA

.....................................................................................
فيه نقطة معينة في الشرح تعمدت إنى أسيبها عشان حبيت إن حد يسألني عليها بس للأسف محدش سألني ، ودا معناه إن اللي بيتابع الحلقات مجرد متلقي يعني مش فعال .. أو فعال وخايف إنه يسأل لأحسن أضربه .. متخافوش مش بضرب ولا بحب الضرب وبحب اللي يسألني ، حتى لو كان السؤال تافه .. لإن السؤال هو طريق المعرفة .. ومن غير السؤال مش هنتعلم !!

النقطة اللي بتكلم عليها حفظ الملف اللي فيه أكواد .. محدش فيكم جاتله رسالة زي دي؟

NDE3MTMwMQ6767001

طبعا النقطة دي كان لازم نشرحها ولازم تسألوا عليها .. طبعا أول ما بتفتح الإكسيل وتشتغل عليه بيكون الملف الافتراضي xlsx .. وطول مفيش أكواد بتتم عملية الحفظ بشكل طبيعي ، أما لو كتبت إجراء فرعي أو بمجرد كتابة اسم إجراء فرعي بس حتى لو كان جواه فاضي مفيهوش أكواد ، وجيت تحفظ هتلاقي الرسالة دي ، لأن صيغة الملف اللي بيحتوي على ماكرو مختلفة عن الصيغة العادية ، بتكون الصيغة xlsm.


طيب نعمل ايه ؟ أكبر غلطة إنك تضغط Yes مش أي حد يقولنا نعم نقوله ماشي غلط .. هنا لو ضغطت Yes هيحفظ الملف بدون أكواد .. لازم تتمرد وتضغط No وتحدد اسم الملف في حقل File Name أظن دي كلنا عارفينها ، وفي الحقل التالي فيه قايمة منسدلة بنختار منها تاني اختيار Excel Macro-Enabled ، وبكدا نقدر نحفظ الملف اللي فيه أكواد . طبعا هتلاقي ملف تاني موجود في المكان اللي فيه الملف الأول بس الصيغة مختلفة .. الحمد لله حفظنا الملف اللي هنشتغل عليه !!

نبدأ الحلقة:

هنرغي النهاردة عن المتغيرات .. لاحظت في كل الشروحات اللي شفتها إن درس المتغيرات بيكون دمه تقيل ورخم ؛ لأن كله بيكون غالبا نظري أكتر منه عملي وبيكون في درس واحد مرة واحدة . إحنا لأننا اتبعنا أسلوب مختلف تماما هنتكلم عنه واحدة واحدة متغير متغير ، وبالأمثلة والتطبيق ، ومش مهم الكم بقدر الكيف (ومحدش يفهم الكيف دي غلط)

نفهم الأول يعني ايه متغير .. يعني مش ثابت (صح يا حسام .. حد عنده إجابة تانية كله ساكت يعني مفيش غير حسام اللي عارف ..)!


لما نبدأ في عالم البرمجة ، مع الوقت هتلاقي نفسك محتاج الذاكرة إنها تخزن لك أرقام معينة أو نصوص ؛ عشان تستدعيها في وقت اللزوم ، وتبدأ تتعامل مع لما تستدعيها (ربنا يكفينا شر الاستدعاء)

عشان نقدر نخزن الأرقام والنصوص دي لازم نستعين بالمتغير .. ييجي المتغير ويقولنا تحت أمرك يا فندم أنا في الخدمة ، وطبعا الذاكرة بردو متأخرتش عننا في تقديم المساعدة.


بس المتغير له شروط عشان نقدر نستفيد منه ..أولاً عايز حاجة تسنده عشان بيتكسف يقف لوحده فبنستدعي كلمة اسمها Dim ، ومن غير الكلمة دي يبقا المتغير وحيد ومش هيرضى يساعدك (هي دي اللي بنعلن بيها عن المتغيرات)


ثانياً :mad: بنديله اسم تمام .. فاكرين شروط تسميه الإجراء الفرعي تقريبا نفس شروط تسمية المتغير .. يعني مينفعش يبدأ برقم لكن ممكن الرقم ييجي بعدين في الاسم بس في أول الاسم لا .. وممنوع الحروف الخاصة زي علامة # $ % ^ & * @ عموما لو فيه حاجة غلط محرر الأكواد هيظهر لك رسالة Syntax error تعرف إن فيه حاجة غلط..


دا كان الشرط التاني للمتغير إن يكون له اسم ، تالت شرط اللي هو نوع المتغير ( ودا ضروري بس اختياري )

فزورة دي ..>> أيوا هو اختياري يعني ممكن ميتكتبش ومفيش مشكلة ، بس طبعا ذوي الخبرة يعرفوا إن كدا محرر الأكواد بيحدد نوعه بردو ، بس بيحدده نوع اسمه Variant ودا له ميزة وعيب .. ميزته إنك لو مش عارف نوع المتغير بيكون دا الافتراضي وبيعفيك من تعريف نوع المتغير .. وعيبه إنه بيستهلك مساحة كبيرة في الذاكرة .. يعني لما ربنا يكرمكم وتكتبوا أسطر كتيرة من الأكواد لو معرفناش نوع المتغير ، هيكون الكود بطيء جدا :yes: مقارنة بإننا نعرف الكود بنوع محدد ..!

عشان كدا قلنا إنه ضروري يعني هو اختياري ، بس ممكن إحنا نخليه إجباري ؛ عشان نتعود على الصح من البداية (مش كدا ولا ايه!)

طيب إحنا هنعرف نوعه إزاي ؟؟ إنت اللي بتحدد نوعه حسب ما تريد وهنتعرف على الأنواع بس بالراحة عليا ..أنا أحب أرغي وآخد وقتي في الرغي قبل ما أكمل


بكدا نكون عرفنا شكل السطر اللي هيتم الإعلان فيه عن المتغير ، هيكون ببساطة بالشكل اللي جاي حالا

هنفترض إني هخزن في الذاكرة رقم صحيح وهنسميه MyNumber

CODE
Dim MyNumber As Integer


أيوا نحفظ بقا الشكل دا كويس ونشوف الشروط اللي قلنا عليها انطبقت ولا لا ! أول شرط الكلمة Dim اللي هتخلي المتغير ميخافش ، وتاني شرط اسم المتغير وهو هنا MyNumber ودا أنا اللي سميته مش محرر الأكواد عشان محدش يفكر إنه لازم يكون بالاسم ده يعني الاسم إنت حر فيه إن شا الله تسميه (مكرونة) ، وبعدين هنلاقي كلمة من حرفين As ودي متكلمناش عليها دي اللي بتفصل بين الاسم والنوع .. صحيح الاسم مرتبط بالنوع بس لسه في مرحلة الخطوبة والخطوبة هتطول فنفصل بينهم بمحرم اللي هو As وأخيرا النوع Integer ودا بيستخدم للأرقام الصحيحة (أول نوع خلصنا منه الحمد لله)...

يبقا خلاصة الكلام السطر ده بنقول لمحرر الأكواد إننا هنستخدم متغير باسم MyNumber وهيكون نوعه عدد صحيح (إحنا كدا بنوفر في الذاكرة مساحة وبنخلي الكود يكون أسرع لما نحدد النوع)

طبعا الطالب الناصح هيقولي هو فين الرقم اللي إحنا خزناه في الذاكرة دا ملوش أثر هقوله لسه الحتة دي جاية دلوقتي .. السطر دا بس كأننا بنكلم الذاكرة ونقولها استعدي أيتها الذاكرة آتٍ إليكي متغير بهذا الاسم ومعاه بطاقة الرقم القومي بتاعته ابدأي اتعاملي معاه .. فالذاكرة تشوف اسمه لو كان اسمه صحيح تقوله اتفضل ، وتشوف نوعه وتحجز له مكان مناسب على أده .. ما هو كل نوع على أد حجمه (زي المثل اللي بيقول كل برغوت على أد دمه) ..يعني النوع Integer غلبان وصحته على أده هتحجزله مكان صغير ، أما Variant فربنا يديله الصحة هياخد مكان لا بأس به (يا ريت تكون النقطة دي بقت واضحة)

طيب بعد ما عرفنا المتغير .. نديله قيمة وعشان ندي قيمة قلنا قبل كدا لازم علامة = يساوي ، وتكون القيمة اللي عايزين نخزنها على اليمين بعد علامة يساوي مش قبليها ومينفعش نحط القيمة الأول كدا غلط .. عايزين نتعلم صح !

زي ما أخدنا في الخصائص إن كل خاصية ليها قيمة بنحددلها قيمة .. بردو المتغير بنحدد له قيمة زي كدا

CODE
MyNumber = 70


يبقا إحنا كدا حددنا قيمة المتغير بـ 70

طيب واحد يقولي يعني عشان أخزن الرقم 70 في الذاكرة هكتب سطرين ، طب ما نختصرهم في سطر واحد يا معلمي (طبعا هو مش معلمي بضم الميم لا دا بقولها بكسر الميم ، على أساس إننا قاعدين على قهوة) .. وبعدين يقولي هختصره كدا
CODE
Dim MyNumber As Integer = 70



هقوله جرب بنفسك هتلاقي محرر الأكواد أظهر لك رسالة خطأ .. اللي اشتغل على Visual Basic.Net الفكرة دي مقبولة لكن هنا في الـ VBA غير مقبولة..


طيب دلوقتي نطبق عملي السطرين اللي فاتوا .عايزين مثلا نحط قيمة المتغير في الخلية A1 >>

CODE
Range("A1").Value = MyNumber



الخلية A1 وبعدين نقطة متبوعة بخاصية أول مرة تقابلنا دلوقتي ، ودي مهمة جدا ومعناها القيمة Value .. يعني خلي قيمة الخلية A1 تساوي المتغير اللي اسمه MyNumber ، فيقوم محرر الأكواد يروح للذاكرة يسألها عندك متغير اسمه MyNumber ، ترد تقوله أيوا قاعد مرزوع هناك أهو .. يقوم المحرر يشده من قفاه (شكلها كدا أنا اللي هيتعمل فيا كدا النهاردة .. مش جايبها لبر من بدري عمال أقول 4 واستدعاء وشد من القفا ربنا يستر ..) المحرر يشوف قيمة المتغير اللي تم تخزينها ويحطها في الخلية A1 ..

اعذروني إذا كنت بشرح اللي بيحصل بالتفصيل بس التفصيل دا مهم ..

واحد تاني مخه شغال هيقولي طيب أنا أقدر أختصر الكود بتاعك اللي هو 3 أسطر في سطر واحد وهيطلع الناتج صح

CODE
Dim MyNumber As Integer
MyNumber = 70
Range("A1").Value = MyNumber


هيقولي بص بقا السحر أهو الكود بتاعك في سطر واحد
CODE
Range("A1").Value = 70


هقوله برافو عليك دا صحيح بس مش هو دا المهم إننا نحط القيمة 70 في الخلية A1 وخلصت الحكاية .. الفكرة إن المتغير هنستخدمه مثلا في أكتر من سطر .. وليكن هستخدمه 10 مرات .. لو أنا سمعت كلامك يا نبيه :cool2: يبقا لو حبيت أغير قيمة المتغير لـ 100 مثلا هضطر أدور على القيمة 70 في كل أسطر الكود وأغيرها 10 مرات .. لكن بالطريقة اللي قلت عليها المتغير لو حبيت أغيره هغيره مرة واحدة بس في أول الكود وخلصت الحكاية!!

دي نقطة نقطة تانية إن ممكن يتم على المتغير عمليات حسابية متداخلة ، فلو استعملنا القيمة من غير المتغير هيكون صعب التعامل مع الكود


طيب نجرب نحذف كلمة Dim من الكود ونخلي الكود بالشكل ده

CODE
   MyNumber As Integer
    MyNumber = 70
    Range("A1").Value = MyNumber


شيلنا كلمة Dim الغريب إن محرر الأكواد مبيديش خطأ لما بتشيلها .. لكن ساعة التنفيذ يخضك برسالة ويقولك
NDYyNzE1MQ4141002

معنى الكلام ده إن المتغير مينفعش يتم الإعلان عنه إلا بكلمة Dim ، وإلا سيتعبر الإعلان غير قانوني وسيتم إحالة الكود للمحاكمة (مش بقولكم مش جايبها لبر)


بكدا نكون اتعرفنا على أول نوع من المتغيرات اللي هو Integer !!


نتعرف سريعا على نوع تاني مشهور جدا اللي هو String ودا بيكون للقيم النصية

بالمثال يتضح المقال :

CODE
    Dim Myname As String
    Myname = "Yasser"
    MsgBox Myname



طبعا بقت الأمور أوضح دلوقتي المتغير اسمه Mname ونوعه String يعني نص .. وتم وضع القيمة النصية Yasser له ، ومننساش مع النصوص أقواس التنصيص ..

وآخر سطر مش محتاج إني أشرحه بس نلاحظ في آخر سطر فايدة تانية للإعلان عن المتغيرات .. هنا لما حطينا القيمة النصية Yasser وأسندناها للمتغير Myname ، لما نيجي بعد كدا نستخدمه خلاص هنرتاح من أقواس التنصيص .. وهنعتبر دي فايدة تانية

يلا بقا خدوا الواجب عشان أنا تعبت ...

1 - قم بالإعلان عن متغير بأي اسم يعجبك من أي نوع يعجبك وخليه يظهر في الخلية C5 ويظهر معاه رسالة مضمونها أنه قد تم وضع القيمة للمتغير اللي إنت سميته في الخلية C5

2 - قم بالإعلان عن متغيرين من النوع Integer وقم بعمل عملية جمع وناتج الجمع في الخلية E5


إلى لقاء مع حلقة جديدة من حلقات افتح الباب وزغردي يا رباب (دا إذا عدا اليوم بسلام ومكانش فيه استدعاء)
دمتم فى عون الله وحفظه 81
 
 





look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  16-02-2018 06:35 مساءً   [1]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 26-08-2017
رقم العضوية : 194
المشاركات : 387
الدولة : مصر
الجنس :
تاريخ الميلاد : 15-2-1986
الدعوات : 2
قوة السمعة : 2972
الاعجاب : 4
موقعي : زيارة موقعي
ايه ياعم اسلام
انتى فاضى بقى
قاعد ترغى لما دماغى صدعت وعمال أقولك اسكت شويه عامل مش سمعنى
لدرجة ان الناس نامت ومفيش ولاتعليق
سيبك من الكلام دا كله وتعالى نتكلم فى المهم
أولا انتى اتكلمت عن حفظ الملف بصيغة الماكرو ودا كان جميل جدا بس اناعندى حل مضمون ومفعوله سريع ومش هيخليك تتعب تانى وكل الملفات اللى هتصممها بعد كده هتكون ماكرو على طول
طيب دا هنعمله ازاى
تعالى نفتح اى ملف اكسيل وعمل الاتى:
MTcxOTMyMQ22221 MTkxMjU2MQ50502

Mjk2NDI3MQ17173
وبعد كده نضغط موافق وبكده نكون خلينا الاكسيل دايما ماكرو
ثانى اشكرك جدا على هذا الرغى الرائع قصدى الشرح الرائع والموضوع دا مهم جدا لكل اللى بيفكر يشتغل على الاكواد
rolleyes wink_3 smile laugh cool biggrin2 blushing mad_1 sad no_1 yes blink 121 g 30 3 28 142 123 113 58 111
 
 





look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  16-02-2018 07:13 مساءً   [2]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 03-10-2017
رقم العضوية : 852
المشاركات : 1580
الدولة : مصر
الجنس :
تاريخ الميلاد : 1-9-1995
الدعوات : 5
قوة السمعة : 10861
الاعجاب : 6
موقعي : زيارة موقعي
ههههههههههههههه حبيبى استاذ عبدالجيد
معلومه جميله استاذ عبد الجيد , دا الوضع الافتراضى لامتداد الملف
لازم نعرف الناس الفرق بين دا ودا برضوا
وبعدين الرغى دا مش بتاعى دا الاستاذ ياسر خليل biggrin2
يارب الاستاذ ياسر ميشوفش اللى بنقوله دا هيطردنا من المنتدى 63




look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  16-02-2018 07:59 مساءً   [3]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 05-09-2017
رقم العضوية : 371
المشاركات : 177
الجنس :
تاريخ الميلاد : 3-7-1969
الدعوات : 1
قوة السمعة : 292
الاعجاب : 0
استاذ اسلام
استاذ ياسر

شكرا على الشرح الممتاز

انا عملت الواجب يارب يكون صح


جزاك الله كل خيراً attachمتغير.rar
 
 
  متغير.rar   تحميل rar مرات التحميل :(8)
الحجم :(11.207) KB





look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  16-02-2018 08:21 مساءً   [4]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 03-10-2017
رقم العضوية : 852
المشاركات : 1580
الدولة : مصر
الجنس :
تاريخ الميلاد : 1-9-1995
الدعوات : 5
قوة السمعة : 10861
الاعجاب : 6
موقعي : زيارة موقعي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة: خالد الشاعر استاذ اسلام
استاذ ياسر

شكرا على الشرح الممتاز

انا عملت الواجب يارب يكون صح


جزاك الله كل خيراً attachمتغير.rar
أولا هذا شرح أستاذى الحبيب ياسر خليل ولكنه مشغول لنشر تلك الحلقات وأوكل لى بنشرها
وبما ان الاستاذ ياسر مشغول سأقوم أنا بالاطلاع على الواجب
والواجب تم على أكمل وجه
وبالنسبه للرساله ليس من الضرورى كتابة المتغير للقيام بنفس العمليه الحسابيه مره اخره لاظهارها فى msgbox
المهم كتابة اى نص يظهر بالافاده ان قد تم المطلوب او حتى الاشاره لمحتوى الخليه زى ما عملت مع الخليه C5
وبالمره عشان ميجمعش مرتين مره فى الخليه ومره فى الرساله
ويبقى قللنا وقت تنفيذ الكود طبعا دا مش هيبان فى الكود دا ولكن هيفرق مع الاكواد الكبيره




look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  17-02-2018 08:08 صباحاً   [5]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 21-08-2017
رقم العضوية : 2
المشاركات : 1824
الجنس :
الدعوات : 21
قوة السمعة : 20048
الاعجاب : 12
موقعي : زيارة موقعي

رائع اخى اسلام واخى عبدالجيد 123




توقيع :الصقر

اخى العضو الكريم
اذا كنت ترى ان المنتدى مفيد لك
فكن سفيرا لنا بدعوة الاخرين للانضمام معنا
فالدال على الخير كفاعله


look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  17-02-2018 10:22 صباحاً   [6]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 26-08-2017
رقم العضوية : 194
المشاركات : 387
الدولة : مصر
الجنس :
تاريخ الميلاد : 15-2-1986
الدعوات : 2
قوة السمعة : 2972
الاعجاب : 4
موقعي : زيارة موقعي
بارك الله فيك استاذ حسام
هذا من بعض ماعندكم
فنحن تلاميذك ونحاول أن نمشى على خطاك




look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  17-02-2018 10:27 صباحاً   [7]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 21-08-2017
رقم العضوية : 2
المشاركات : 1824
الجنس :
الدعوات : 21
قوة السمعة : 20048
الاعجاب : 12
موقعي : زيارة موقعي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة: عبدالجيد بارك الله فيك استاذ حسام
هذا من بعض ماعندكم
فنحن تلاميذك ونحاول أن نمشى على خطاك
حبيبى كلنا طلبة علم yes



توقيع :الصقر

اخى العضو الكريم
اذا كنت ترى ان المنتدى مفيد لك
فكن سفيرا لنا بدعوة الاخرين للانضمام معنا
فالدال على الخير كفاعله


look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  17-02-2018 12:13 مساءً   [8]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 03-10-2017
رقم العضوية : 852
المشاركات : 1580
الدولة : مصر
الجنس :
تاريخ الميلاد : 1-9-1995
الدعوات : 5
قوة السمعة : 10861
الاعجاب : 6
موقعي : زيارة موقعي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة: عبدالجيد بارك الله فيك استاذ حسام
هذا من بعض ماعندكم
فنحن تلاميذك ونحاول أن نمشى على خطاك
وبارك الله فيك استاذ عبدالجيد
ما انا سوا طالب بسيط فى بحر علم الاكسل
وكل يوم اتعلم المزيد




look/images/icons/wub.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  19-02-2018 12:19 صباحاً   [9]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 04-12-2017
رقم العضوية : 2105
المشاركات : 14
الجنس :
تاريخ الميلاد : 19-5-1980
قوة السمعة : 60
الاعجاب : 0
بوركتم عاى الشرح المميز




look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  22-02-2018 10:43 مساءً   [10]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 21-08-2017
رقم العضوية : 3
المشاركات : 10529
الجنس :
تاريخ الميلاد : 1-10-1978
الدعوات : 24
قوة السمعة : 36759
الاعجاب : 186
بارك الله فيك أخي الحبيب إسلام

والرغي : شرط للإطلاع على الحلقات دي لأن دا كان اتفاق مسبق عليه في أول حلقة ، والهدف إزالة المخاوف للمقبلين على تعلم البرمجة وتقديم معلومات خفيفة بشكل مبسط ومفهوم ومهضوم يؤهل المتعلم للاعتماد على نفسه فيما بعد في فهم البرمجة والأكواد

تقبلوا وافر تقديري واحترامي




look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  22-02-2018 11:38 مساءً   [11]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 03-10-2017
رقم العضوية : 852
المشاركات : 1580
الدولة : مصر
الجنس :
تاريخ الميلاد : 1-9-1995
الدعوات : 5
قوة السمعة : 10861
الاعجاب : 6
موقعي : زيارة موقعي
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة: YasserKhalil بارك الله فيك أخي الحبيب إسلام

والرغي : شرط للإطلاع على الحلقات دي لأن دا كان اتفاق مسبق عليه في أول حلقة ، والهدف إزالة المخاوف للمقبلين على تعلم البرمجة وتقديم معلومات خفيفة بشكل مبسط ومفهوم ومهضوم يؤهل المتعلم للاعتماد على نفسه فيما بعد في فهم البرمجة والأكواد

تقبلوا وافر تقديري واحترامي
حبيبى استاذ ياسر انا بهزر طبعا biggrin2 ، من وجهة نظرى اسلوب شرحك اكثر من رائع 3




look/images/icons/i1.gif الحلقة الرابعة المتغيرات
  22-02-2018 11:53 مساءً   [12]
معلومات الكاتب ▼
تاريخ الإنضمام : 21-08-2017
رقم العضوية : 3
المشاركات : 10529
الجنس :
تاريخ الميلاد : 1-10-1978
الدعوات : 24
قوة السمعة : 36759
الاعجاب : 186
تسلم أخي الحبيب إسلام ومشكور على كلماتك الطيبة ..

في الحقيقة الشرح الكتابي ليس له جمهور مثل الفيديوهات ، ولكن التنوع في تقديم المعلومة مطلوب ، وكلنا يكمل بعضنا البعض ..




اضافة رد جديد اضافة موضوع جديد



المواضيع المتشابهه
عنوان الموضوع الكاتب الردود الزوار آخر رد
تعديل كود استدعاء من ملف مغلق الحلقة التكرارية تجعله ياخد وقت طويل جدااا omhamzh
4 1287 omhamzh
الحلقة الثالثة عشر مهارات الفرز والترتيب Eslam Abdullah
24 3641 YasserKhalil
الحلقة الرابعة عشر الحلقات التكرارية Eslam Abdullah
10 2478 YasserKhalil
الحلقة التاسعة الدالتين IF و Select Case Eslam Abdullah
16 3565 YasserKhalil
الحلقة الثامنة النافذة الفورية Immediate Eslam Abdullah
16 4012 YasserKhalil

الكلمات الدلالية
الحلقة ، الرابعة ،









اخلاء مسئولية: يخلى منتدى أكاديمية الصقر للتدريب مسئوليته عن اى مواضيع او مشاركات تندرج داخل الموقع ويحثكم على التواصل معنا ان كانت هناك اى إنتهاكات تتضمن اى انتهاك لحقوق الملكية الفكرية او الادبية لاى جهة - بالتواصل معنا من خلال نموذج مراسلة الإدارة .وسيتم اتخاذ الاجراءات اللازمة.
سياسة النشر: التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي منتدى أكاديمية الصقر للتدريب ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر.

الساعة الآن 08:02 AM